T.C. Mİllî Eğİtİm BakanlIğI
SAMSUN / İLKADIM - Fatma Çavuş Kız Mesleki ve Teknik Anadolu Lisesi

EL SANATLARI TEKNOLOJİSİ ALANI

EL SANATLARI TEKNOLOJİSİ ALANI:

Değişen ve hızla gelişen günümüz toplumsal hayatında teknoloji ve kentleşme, insan yaşamını birçok yönden olumlu ve olumsuz etkilemektedir. Dünya üzerindeki çeşitli medeniyetlerin yok olmasıyla beraber o toplumlara ait kültürel değerler de hızla yok olmaktadır. Dolayısıyla bu değerlerin saklanarak korunması, oldukça önem kazanmıştır.

Bir ulusun kültür değerlerini en iyi yansıtan öğeler olan el sanatları, asırlar boyu toplumların sanat anlayışlarını ve yaşam tarzlarını aktarmada etkin bir rol oynamıştır. Aynı zamanda eğitim, bilim, teknik ve diğer alanlardaki gelişme düzeyi ile el sanatlarındaki gelişme düzeyi paralellik göstermektedir. Her ne kadar, sanayinin gelişmesiyle beraber, el sanatları yok olmaya yüz tutmuş gibi görünse de aslında teknoloji ile yarışını sürdürmeye devam etmektedir.  

Nakış, dikişin dekoratif bir şekilde yapılmasından doğmuş olup, insanlık tarihi kadar eski bir sanat dalıdır. Türk nakışlarının, halk sanatlarımız içinde önemli bir yeri ve köklü bir geçmişi vardır. Türk işleme sanatı çok eski devirlere, Orta Asya'ya kadar dayanır. Kazılardan çıkan heykellerin üzerindeki elbiselerin işlenmiş oluşu, İbrani tarihinde Nuh'un kızının ilk nakışlı kemeri kullandığının tasvir edilişi, bu sanatın köklü bir geçmişi olduğunu kanıtlamaktadır. 

Geçmişte günlük ihtiyaçları karşılamak amacıyla ya da sanat duygusuyla bireysel veya küçük kapasiteli atölyelerde üretilen el sanatları ürünleri, günümüzde yüksek kapasiteli atölyelerde veya fabrikalarda üretilerek uluslararası pazarlarda yerini almaktadır. Kumaş, kâğıt, lif, deri, ahşap, taş, cam gibi her türlü doğal hammadde kullanılarak gerek kullanım eşyası gerekse dekorasyon objesi olarak üretilen bu ürünler, ülke ekonomisine de önemli katkılar sağlamaktadır.

 

ALANIN AMACI:

Okulumuz El Sanatları Teknolojisi alanı altında yer alan dekoratif ev tekstili dalında sektörün ihtiyaçları, bilimsel ve teknolojik gelişmeler doğrultusunda gerekli olan mesleki yeterlikleri kazanmış nitelikli meslek elemanları yetiştirmek amaçlanmaktadır.

El sanatları ülkemizin kültürel özelliklerinin yanı sıra turizm sektöründe ve yöresel kalkınmada da önemli yer tutmaktadır.

El sanatları tarihi, kültürel ve bilimsel özelliklerinden dolayı yaşatılmalı ve gelecek nesillere aktarılmalıdır.

Okulumuzun El Sanatları Teknolojisi alanında Dekoratif Ev Tekstili dalında eğitim verilmektedir.

 

ALAN MEZUNLARININ MESLEKİ ÜNVANLARI:

Ø  Dekoratif El Sanatları Üretim Elemanı 

Ø  Dekoratif Ev Tekstili Üretim Elemanı

Ø  El ve Makine Nakışçısı

Ø  Desinatör/ Desen Tasarımcısı

 

ÇALIŞMA ORTAMI VE KOŞULLARI :

*Dekoratif El Sanatları Üretim Elemanı: Hediyelik ve dekoratif eşya, taş işlemeciliği, çiçek tanzimi, örücülük, dekoratif boyama, keçecilik, bebek, desen tasarımı, süsleme ve organizasyon, aksesuar tasarımı ve yöresel el sanatlarının üretimini yapan çeşitli atölyelerde, sanatsal faaliyetlerde bulunan kuruluşlarda veya bireysel olarak çalışma imkanına sahiptirler.   

*Dekoratif Ev Tekstili Üretim Elemanı: Ülkemizde oldukça gelişmiş ve kapsamı geniş olan bu alanda yetişmiş meslek elemanlarına ihtiyaç duyulmaktadır. Dekoratif ev tekstiline ilişkin tekstil ve çeyiz ürünlerinin, dekoratif ev aksesuarlarının üretildiği çeşitli atölyelerde, fabrikalarda, perdecilerde, ev tekstili satış mağazalarında çalışma imkanına sahiptirler. Bu çalışma alanlarına ilave olarak hediyelik ve dekoratif eşya, dekoratif  boyama, desen tasarımı, süsleme ve organizasyon, aksesuar tasarımı ve yöresel el sanatlarının üretimini yapan çeşitli atölyelerde, sanatsal faaliyetlerde bulunan kuruluşlarda veya bireysel olarak çalışma imkanına sahiptirler.   

*El ve Makine Nakışçısı: İşleme sanatının elde ya da makinede sürdürüldüğü çeşitli atölyelerde, fabrikalarda ya da bireysel olarak çalışma imkanına sahiptirler.

*Desinatör/Desen Tasarımcısı: Değişen ve gelişen teknolojiyle birlikte önemi artan ''sanayi nakışçılığının'' üretiminin yapıldığı sektörlerde, desen tasarımı yapabilen, renk uyumunu sağlama ve desen punchlama tekniklerini uygulama becerisine sahip, bu alanda yetişmiş desinatörlere ihtiyaç duyulmaktadır.

Ayrıca Alan ve dalda 11 ve 12. Sınıflarda seçilen seçmeli meslek derslerine bağlı olarak;

²  Sanayi Nakışları

²  Makine Nakışları

²  El Nakışları

²  Dijital Beceriler Sosyal Medya

²  Dijital Beceriler Dijital Tasarım

²  Dijital Beceriler Programlama

 
Alanlarında da sertifikalar alınabilmektedir.

 

EĞİTİM VE KARİYER İMKÂNLARI :

²Mezun öğrenciler çeşitli üniversitelerin ilgili lisans eğitimlerini tamamlayarak alan öğretmeni olabilirler.

²Mezun öğrenciler çeşitli üniversitelerin Geleneksel El Sanatları, Kuyumculuk ve Takı Tasarımı gibi ön lisans programlarını tamamlayarak kendilerine çeşitli iş olanakları oluşturabilirler

²Halk Eğitimi Merkezi gibi kurumlarda, aldıkları eğitimlere uygun kurslar verebilirler.

²Dekoratif el sanatları üretim elemanı, dekoratif ev tekstili üretim elemanı, el ve makine nakışçısı, desinatör gibi vasıflarla, çok geniş iş olanaklarına sahip olan sektörde, bilgi ve becerilerine yönelik olarak çalışabilirler.

²Bireysel olarak kendi iş yerlerini açabilirler. 

 

Yukarıdakilere ilaveten;

²Turistik ve hediyelik eşya üretimi yapan işletmeler,

²Desen üretimi yapan işletmeler,

²Çeyiz yapan işletmeler,

²El nakışı üretimi yapan atölyeler,

²Makine nakışı üretimi yapan atölyeler,

²Perdeciler,

²Yorgancılar,

²Döşemeciler,

²Mefruşat mağazaları,

²Ev tekstili işletmeleri,

²Kendi işyerinde veya evinde vb. yerlerde çalışabilirler.

Paylaş Facebook  Paylaş twitter  Paylaş google  Paylaş linkedin
Yayın: 10.10.2023 - Güncelleme: 10.10.2023 10:15 - Görüntülenme: 309
  Beğen | 1  kişi beğendi